Venecijos šiuolaikinio meno bienalėje atidaromas Lietuvos paviljonas 

Inflammation - Uždegimas skydelisLietuvos nacionalinis dailės muziejus (LNDM) šį penktadienį, balandžio 19 d., atidaro Lietuvos nacionalinį paviljoną 60-ojoje Venecijos šiuolaikinio meno bienalėje. Pasaulio publikai pristatoma tarptautiškai pripažinto menininkų Neringos Černiauskaitės ir Ugniaus Gelgudos dueto „Pakui Hardware“ ir vėl aktualios tapytojos Marijos Teresės Rožanskaitės (1933–2007) paroda „Uždegimas“ (angl. „Inflammation“). Paviljono komisaras – LNDM generalinis direktorius dr. Arūnas Gelūnas. Parodos kuratoriai – Valentinas Klimašauskas ir João Laia. Instaliacijos kraštovaizdį ir architektūrą sukūrė Petras Išora-Lozuraitis ir Ona Lozuraitytė-Išorė („Išora x Lozutaitytė Studio“). Lietuvos nacionalinis paviljonas Sant’Antonino bažnyčioje veiks iki spalio 31 dienos.  

 

„Visame pasaulyje garsaus šiuolaikinių menininkų dueto „Pakui Hardware“ vizionieriškas žvilgsnis provokuojamai sminga į opias žmonijos problemas – pandeminiuose, socialiniuose, ekonominiuose uždegimuose besikankinančius mūsų ir planetos kūnus“, – sako LNDM generalinis direktorius ir Lietuvos paviljono Venecijos bienalėje komisaras dr. A. Gelūnas. 

 

„Uždegimas“ pernai rudenį buvo pristatytas LNDM Taikomosios dailės ir dizaino muziejuje. Po nacionalinės premjeros instaliacija iškeliavo į Veneciją. Pasaulio publikai pristatomas „Uždegimas“ yra papildytas M. T. Rožanskaitės tapybos kūriniais ir specialiai pritaikytas unikaliai Sant’Antonino bažnyčios erdvei, kuri yra daug aukštesnė už istorinio Vilniaus arsenalo erdves ir saugoma griežtų paveldosauginių taisyklių. VII a. Badoerų šeimos pastatyta, XII ir XVII a. rekonstruota bažnyčia šiuo metu restauruojama ir labai retai priima pasaulietines veiklas – nacionalinis paviljonas joje atidaromas pirmą kartą. 

 

Dar nesulaukus oficialaus paviljono atidarymo, šiandienos visuomenei jautrias temas analizuojantis „Uždegimas“ sulaukė Lietuvos ir tarptautinės žiniasklaidos dėmesio. Interviu su menininkais ir recenzijas publikavo tokie įtakingi kultūros leidiniai kaip „Artform“, „Art Review“, „Kunstforum International“ ir kiti. 

 

 

Skirtingų kartų žvilgsnis į sisteminių skriaudų padarinius ir kvietimas gyti 

 

Venecijoje atidaromas „Uždegimas“ supina skirtingų kartų menines praktikas ir patirtis, tyrinėja šiandienos ekonominių ir socialinių priežasčių sukeltus (post)žmogiškų, socialinių ir planetos kūnų uždegimus. M. T. Rožanskaitės tapybą ir „Pakui Hardware“ skulptūrinę instaliaciją jungia medicinos ir sveikatos, gamtos, kosmoso temos ir pramoninio peizažo motyvai.  

 

„Pakui Hardware“ įkvėpė Rupos Maryos ir Rajaus Patelio knyga „Liepsnojantys. Gilioji medicina ir neteisybės anatomija“ (angl. „Inflamed: Deep Medicine and the Anatomy of Injustice“), kurioje uždegimo sąvoka metaforiškai kalba apie sisteminę skriaudą, daromą žmonijai ir planetai. 

 

„Uždegimas leidžia suvokti tai, kas nematoma plika akimi – žmogaus ir planetos kūnuose įrašytą istoriją, sistemas, kurios yra tikrosios negalavimų priežastys, užgniaužtą vidinį liepsnojimą. Tačiau atpažintas uždegimas gali tapti atspirties tašku kelyje į sveikimą, jei tik pradėtume rimčiau svarstyti visų dalykų – tiek gyvų, tiek inertiškų – tarpusavio ryšį. Instaliacija kviečia žiūrovą patirti šiek tiek karščiuojančią ir svaigstančią psichinę ir kūnišką būseną, kad būtų suvoktas sudėtingas gyvenimo tinklas. Tinklas, apimantis daugybę subjektų ir sričių – nuo medicinos iki hibridinės gamtos, nuo nervų sistemos iki trūkinėjančių technologinio skenavimo garsų“, – pasakoja N. Černiauskaitė ir U. Gelguda. 

 

„Pakui Hardwar“ stiklo ir aliuminio skulptūros primena išdidintas nervų sistemas su pulsuojančiais uždegimo taškais. Gyvasties jiems suteikia paviršius skenuojantis spindulys, atkartojantis  medicinines procedūras. T. M. Rožanskaitės tapybos kūriniai išskleidžia neįvardytų ligų, sterilių operacinių, medicinos kabinetų, mechaninių objektų ir kosminio kūno lėtinio uždegimo spinduliuojamą įtampą.  

 

„Šiuolaikinių menininkų „Pakui Hardware“ skulptūrinė instaliacija su modernizmo atstovės M. T. Rožanskaitės tapybos darbais kalba apie planetą kaip apie karščiuojantį kūną. Bendradarbiaujant su architektais „Išora x Lozuraitytė Studio“, šviesos dailininku Eugenijumi Sabaliausku ir kitais profesionalais, skirtingų kartų menininkų kūriniai buvo sujungti į daugiasluoksnę aplinką, kuri yra ir mūsų laikų žemėlapis, ir kosmologinė aplinka, ir galbūt vilties ir sveikimo stotelė“,– sako kuratoriai V. Klimašauskas ir J. Laia. 

 

Silikoninės membranos, medicininės ir hibridinės instaliacijos peizažo medžiagos parodos elementus sujungia į įspūdigą, architektų sukurtą technoorganizmą. Jis išryškina pasiligojusių kūnų ir uždegiminės aplinkos sąsajas ir siūlo ieškoti metabolinės pusiausvyros, kuri „atvėsintų“ liepsnojančius žmogaus ir planetos kūnus.  

 

 

„Uždegimą“ lydi du išskirtiniai leidiniai 

 

Parodą lydi LNDM ir „Mousse Publishing“ išleistas katalogas. Jį sudarė „Pakui Hardware“, V. Klimašauskas, J. Laia ir Egla Mikalajūnė. Kataloge publikuojami A. Gelūno, Estelle Hoy, „Išora x Lozuraitytė Studio“, V. Klimašausko, Ingos Lāce ir J. Laios tekstai.

 

Balandžio 20 d., šeštadienį, Lietuvos nacionaliniame paviljone bus pristatyta ir ką tik „MTR art foundation“ išleista knyga „Marija Teresė Rožanskaitė: X-Rays of Art and Life“. Knygą sudarė dr. Laima Kreivytė ir Mykolas Piekuras.  

 

Abu leidinius bus galima įsigyti apsilankius Lietuvos nacionaliniame paviljone Venecijoje, o vėliau – ir LNDM el. parduotuvėje. 

 

 

Užsieniečiai visur 

 

Venecijos šiuolaikinio meno bienalė rengiama kas dvejus metus nuo 1895 m. Tai prestižiškiausia šiuolaikinio meno paroda pasaulyje. Šių metų bienalės parodos tema – „Užsieniečiai visur“ (it. „Stranieri Ovunque“). Kuratoriaus Adrano Pedrosos sprendimu daugiausia dėmesio jubiliejinėje parodoje skiriama menininkams, kurie patys yra užsieniečiai, imigrantai, išeiviai, diasporos, emigrantai, tremtiniai ir pabėgėliai. 

 

 

 

Lietuvos nacionalinis paviljonas 60-ojoje Venecijos šiuolaikinio meno bienalėje 

Chiesa di Sant’Antonin 

Castello 3300 

30122 Venice 

https://www.labiennale.org/en/noticeboard/453  

Atviras II–VII nuo 11.00 iki 19.00 val. 

Patogiausia pasiekti vandens autobusu (vaporetto) vykstant iki stotelės San Zaccaria A. 

 

 

 

Organizatorius Lietuvos nacionalinis dailės muziejus 

Menininkai: Pakui Hardware (Neringa Černiauskaitė, Ugnius Gelguda) ir Marija Teresė Rožanskaitė 

Paviljono kuratoriai: Valentinas Klimašauskas, Joao Laia 

Paviljono komisaras Arūnas Gelūnas 

Parodos aplinkos ir kraštovaizdžio architektūra: Išora x Lozuraitytė Studio (Petras Išora-Lozuraitis ir Ona Lozuraitytė-Išorė)  

Šviesų dailininkas Eugenijus Sabaliauskas 

Dizaineris Vytautas Volbekas 

Koordinatoriai: Evaldas Stankevičius, Egla Mikalajūnė 

Architektė koordinatorė Eglė Jagminė 

Viešųjų ryšių prodiuserė Rūta Statulevičiūtė-Kaučikienė 

Tekstų vertėjas į italų kalbą Adriano Cerri 

Tekstų anglų kalba redaktorė Alexandra Bondarev 

 

Paviljoną pristato Lietuvos Respublikos kultūros ministerija 

Paviljoną finansuoja Lietuvos kultūros taryba 

 

Partneriai: 

carlier | gebauer 

Plasta Group 

 

Rėmėjai: 

Exterus 

Tarptautinė advokatų kontora COBALT 

Girteka 

Glassic 

Linen Tales 

Noewe Foundation 

Nord Cranes Systems 

Piritas 

 

Informaciniai partneriai: 

LRT 

JC Decaux Lietuva 

Artnews.lt 

 

Specialias padėkas LNDM skiria Algei Andriulytei, Micolai Clarai Brambillai, Laurai Gabrielaitytei-Kazulėnienei, Norbertui Hincui, Andriui Ivanovui, Lolitai Jablonskienei, Milvydui Keziui, Povilui Laurinaičiui, Simonui Mackevičiui, Aušrinei Mačėnienei, Jolantai Marcišauskytei-Jurašienei, Gediminui Mikelaičiui, Mindaugui Reklaičiui, Arūnui Steponėnui, Marcui Scurati’ui, Mažvydui Truklickui, Jonui Volosčenkai 

Taip pat žiūrėkite

Galerija

Pakui Hardware and Marija Teresė Rožanskaitė „Inflammation“. Fot. Ugnius Gelguda

Leidinys

Pakui Hardware ir Marija Teresė Rožanskaitė. UŽDEGIMAS. Šešiasdešimtoji tarptautinė meno paroda. Venecijos bienalė. Lietuvos paviljonas

Naujiena

banner

Lietuvos nacionalinis paviljonas 60-ojoje Venecijos šiuolaikinio meno bienalėje