Prisijaukinti baimę: Oscaro Chano Yik Longo vaizdų pasauliai LNDM Radvilų rūmų dailės muziejuje

Parodos atidarymas 2025 m. lapkričio 27 d., ketvirtadienį, 18 val.

Lapkričio 27 d., ketvirtadienį, 18 val., Lietuvos nacionalinio dailės muziejaus (LNDM) Radvilų rūmų dailės muziejuje atidaroma šiuolaikinio menininko Oscaro Chano Yik Longo paroda „Jie visad žvelgia iš įsivaizduojamos aukštybės“. Specialiai Vilniui sukurtame projekte menininkas pristato naujausius ir ankstesnius kūrinius – tapybos darbus, piešinius, skulptūras, tekstilės objektus bei laikiną freską, nutapytą istorinių Radvilų rūmų erdvės skliaute.

 

„Džiaugiamės galimybe su partneriais iš Suomijos ir Šveicarijos muziejaus lankytojams pristatyti tarptautinėje scenoje ryškų kylantį menininką. Atsispirdamas nuo jį auginusios kinų kultūros, Oscaras Chanas Yik Longas tyrinėja Rytų ir Vakarų tikėjimų, meno tradicijų sankirtas ir užpildo Radvilų rūmų erdves fantasmagoriškais vaizdiniais, kviesdamas tiek susipažinti su jo kūryba, tiek per ją giliau pažinti savo pačių emocijas“, – į parodą kviečia LNDM Radvilų rūmų dailės muziejaus direktorė Justina Augustytė.

 

 

Menininkas, nušviečiantis pasąmonės vaizdinius

 

Oscaras Chanas Yik Longas – menininkas iš Honkongo, šiuo metu gyvenantis ir kuriantis Helsinkyje, Suomijoje. Kūryboje daugiausiai dėmesio skiria įvietintoms tapybos instaliacijoms. Meno populiarinimo portalas „Artnet.com“ jį neseniai įvardijo kaip vieną iš penkių Azijos menininkų, naujai apibrėžiančių figūratyvumo sąvoką. Jo kūryba jungia Rytų Azijos mitologijos, tikėjimų sistemų ir Vakarų dvasinių praktikų motyvus, o tradicinė kinų tušo tapyba, dažniausiai siejama su idiliškais peizažais, Chanui tampa priemone išlaisvinti vaizduotę ir pažvelgti į žmogaus vidinį pasaulį – jo baimes, nuojautas bei pasąmonės klodus.

 

Užuot sekęs tradicinės kinų tapybos konvencijomis, menininkas formuoja savitą vizualinę kalbą ir simbolinį pasaulį. Chanui pakanka juodos ir baltos – sūriai kvepiančio kiniško tušo ir popieriaus, drobės ar sienos paviršiaus – o jų santykis, suvienytas vandens, tampa pakankamas visai jo vaizdų visatai. Prasmės jo kūriniuose gimsta iš tapybiškų gestų, vaizdinių impulsų ir daugiaprasmių figūrų, kurios kaskart atveria vis kitą pasakojimą.„Skirtingai nei daugelis jo kartos menininkų, Chanas neparemia savo kūrybos kruopščiai sukonstruotais naratyvais, kuriuos privalu nuosekliai atpasakoti. Priešingai – jo kūryboje puoselėjamas ir netgi iš anksto numatomas atviras, bendrakūrybiškas santykis su įvairiomis auditorijomis – tiek su vaikais, tiek su meno žinovais“, – pasakoja parodos kuratorius Andersas Kreugeris.

 

Kūryboje Chanas nevengia iliustratyvumo, pasitelkia kortų, paveikslėlių knygų ir panašius formatus. Jo darbuose gausu nuorodų į kultūrinius reiškinius – japonų mangą ir animaciją, įvairių šalių ir kultūrų siaubo filmus, tamsiąją Vakarų meno istorijos pusę. Šiuos vaizdinius menininkas naudoja kalbėdamas apie prigimtines žmogaus emocijas – baimę, pyktį, liūdesį, džiaugsmą. Figūratyvumas Chanui tampa būdu priminti, kad žodis „iliustruoti“ (lot. illustrare – „nušviesti“) reiškia atskleisti tai, kas paprastai slypi tamsoje. Jo kūryboje siaubas palaipsniui perauga į supratimą, pavyzdžiui, apie tai, kaip mus veikia ankstesnių gyvenimų patirtys – o galiausiai atneša išganymą ar bent jo galimybę.

 

 

Specialiai Radvilų rūmams sukurta freska atveria įsivaizduojamą aukštybę

 

Panirdami į juodai baltus vaizdų pasaulius, parodos lankytojai akimirkai pamirš apie kitas spalvas. Pirmą kartą muziejaus erdvėse rengiama Chano Yik Longo personalinė paroda kviečia patirti jo kūrybos visatą iš arti, o ekspozicijos centre – specialiai LNDM Radvilų rūmų erdvei sukurta laikina freska. „Darbas naujoje parodos erdvėje neišvengiamai kelia iššūkių, tačiau šios situacijos patvirtina esmines mano kūrybos temas – baimę ir nerimą. Tapymo procesas tampa aktyviu dialogu su vieta, apmąstant ir pajaučiant ją, prisitaikant, atliepiant jos savitumą ir leidžiant jai formuoti kūrinį“ – apie kūrybos procesą pasakoja menininkas.

 

Specialiai LNDM Radvilų rūmams sukurto, ant vienos iš salių lubų skliauto nutapyto kūrinio „Jie visad žvelgia iš įsivaizduojamos aukštybės“ (2025) pavadinimas tapo visos parodos vardu. Kas tie „jie“ – lieka neatskleista, kaip ir klausimas, kodėl „aukštybė“ yra „įsivaizduojama“, nors realiai matoma virš žiūrovo galvos. Šis sąmoningai paliktas neapibrėžtumas atspindi visą Chano kūrybos principą. Menininkas palieka erdvės žiūrovų vaizduotei – jo darbai kviečia ne tik stebėti, bet įsitraukti, tapti pasakojimų bendrakūrėjais ir pažinti save per meną. Susidūrimas su baime, nežinomybe ar kitomis prigimtinėmis emocijomis virsta savotišku jų prijaukinimu – lėtu virsmu iš nerimo į supratimą, iš tamsos į šviesą.

 

Parodos „Jie visad žvelgia iš įsivaizduojamos aukštybės“ patyrimą praplės ekskursijos, kūrybinės dirbtuvės, edukaciniai užsiėmimai. Lapkričio 29 d., šeštadienį, ekskursiją ves parodos autorius Oscaras Chanas Yik Longas (ekskursija anglų kalba). Informacija apie renginius skelbiama LNDM svetainėje ir socialiniuose tinkluose. Paroda LNDM Radvilų rūmų dailės muziejuje veiks iki 2026 m. kovo 15 d.

 

 

Parodos „Oscar Chan Yik Long. Jie visad žvelgia iš įsivaizduojamos aukštybės“ komanda:

kuratorius Andersas Kreugeris,
koordinatorius Nojus Kiznis,
grafikos dizaineris Domantas Pigulevičius,
architektas Aleksandras Kavaliauskas,
vertėjas Paulius Balčytis

 

Organizuoja LNDM Radvilų rūmų dailės muziejus kartu su Helsinkio „Kunsthalle Kohta“ ir Bazelio „PF25 Cultural Projects“.

 

Finansinę paramą suteikė Suomijos kultūros fondas. 

 

Dėkojame: LNDM Prano Gudyno restauravimo centrui, Stefan Lorenzutti, Joanna Osiewicz-Lorenzutti, Vadim Šamkov

 


Vilniaus g. 24, LT-01402 Vilnius
+370 5 250 5824
radvilu.rumai@lndm.lt

Taip pat žiūrėkite

Paroda

Oscar Chan Yik Long. Jie visad žvelgia iš įsivaizduojamos aukštybės