Nuo Dürerio iki Rembrandto

Parodoje pristatomi Nacionalinio Bohdano ir Varvaros Chanenkų dailės muziejaus Vakarų Europos graviūrų rinkinio kūriniai. Muziejus pavadintas vardu garsių sutuoktinių, mecenatų, puikiai supratusių, kad pasaulio meno kūriniai turi būti prieinami visuomenei. Privati Chanenkų kolekcija tapo dabartinio muziejaus rinkinio, vieno įžymiausių pasaulio meno rinkinių Ukrainoje, branduoliu.

 

XX a. muziejaus rinkinio sudėtis keitėsi iš esmės. 3–4 deš. muziejus dažnai atiduodavo ir priimdavo iš kitur pavienius kūrinius ir dideles kolekcijas. Darbuotojai, kurių tuo metų buvo nedaug, nespėdavo dokumentuoti šio proceso. Tokios aplinkybės iki šiol sunkina rinkinio istorijos, ypač spausdintos grafikos kolekcijos, nagrinėjimą. Muziejaus kūrėjai informaciją apie grafikos kolekciją paminėjo tik kartą – 1919 m. pirmajame bibliotekiniame muziejaus inventoriuje ją pavadino „aplankasi su graviūromis iš Chanenkų rinkinio“.

 

1931 m. muziejus gavo per tūkstantį graviūrų iš Vasylio Ščavynskio (1868–1924), žinomo chemiko, meno žinovo, tyrinėtojo ir rinkėjo, kolekcijos. Dėl politinių aplinkybių priverstas palikti tėvynę, Ukrainos patriotas Ščavynskis įsakė vertingą tapybos ir grafikos rinkinį, fototeką ir biblioteką perduoti Kyjivo nacionaliniam muziejui arba Bohdano Chanenkos muziejui. Ščavynskis buvo nužudytas 1924 m. tuomečiame Leningrade. Jo našlė kartu su muziejininkais ir kitais ukrainiečių inteligentais kaip įmanydama stengėsi testamentą įvykdyti, nors to meto komunistai ir nepripažino privačios nuosavybės. Taip į muziejų pateko Luco van Leydeno graviūros, didelė olandiškų ofortų dalis ir neprilygstama Albrechto Dürerio „Madona su beždžione“.

 

1933 m. į Kyjivą atkeliavo daug graviūrų iš Žytomyro muziejaus. Yra žinoma, kad XX a. 3 deš. Žytomyro kolekcija buvo esmingai papildyta nacionalizuotų baronų de Šoduarų ir Iljinskių šeimos privačių rinkinių kūriniais. Manoma, kad vokiečių menininkų medžio raižiniai ir Rembrandto ofortai yra kilę kaip tik iš Žytomyro kolekcijų. Antspaudų ir numeravimo stoka neleidžia padaryti tikslesnių išvadų.

 

Nemažai nuostolių Chanenkų muziejus patyrė Antrojo pasaulinio karo metais, kai į Vokietiją buvo išvežta didžiausia graviūrų fondo dalis. 

 

Nepaisant dramatiškos istorijos, šiandien šio muziejaus grafikos kolekcija sudaro pusę visų eksponatų. Joje yra pagrindinių XVI–XVIII a. Europos mokyklų graviūrų, tarp jų ir žymių meistrų šedevrų.

 

Organizatoriai: Lietuvos nacionalinis dailės muziejus, Nacionalinis Bohdano ir Varvaros Chanenkų dailės muziejus
Projekto vadovai: dr. Arūnas Gelūnas, Julija Vaganova
Kuratoriai: Anfisa Dorošenko, Olha Hončarenko, Skaistis Mikulionis, Olena Šostak
Parodos koordinatoriai: Skaistė Marčienė, Aurelija Malinauskaitė
Parodos architektas Jurgis Dagelis
Parodos dizaineriai: Loreta Uzdraitė, Marius Žalneravičius
Parodą globoja: Lietuvos Respublikos kultūros ministras Simonas Kairys, Kyjivo miesto valstybės administracijos Kultūros departamentas
Partneriai: Lietuvos Respublikos ambasada Ukrainoje, Lietuvos Respublikos ambasada Lenkijos Respublikoje, Ukrainos ambasada Lietuvos Respublikoje, Lietuvos šaulių sąjunga, Lietuvos šaulių sąjunga Ukrainoje, Lietuvos Respublikos kariuomenė, Lietuvos Respublikos muitinė, Ukrainos patrulinė policija, Lietuvos policija
Generalinis rėmėjas AAS „BTA Baltic Insurance Company“
Rėmėjai:  „Kunigaikščių Ostrogiškių karūna“ fondo steigėjas, Lietuvos Respublikos garbės konsulas Luhansko srityje Robertas Gabulas, „AD REM Group“,  UAB „Heat Transfer Company“, Jono Karolio Chodkevičiaus labdaros ir paramos fondas, „Chef the Viking“

Liepų g. 33, LT-92145 Klaipėda
Tel. +370 46 410 412
domsaicio.galerija@lndm.lt

Taip pat žiūrėkite

Parodos atidarymas

Prano Domšaičio galerija kviečia pamatyti grafikos meistrų šedevrus iš Ukrainos muziejų