Ar ji prisikels? Goyos raižiniai iš Nacionalinio Bohdano ir Varvaros Chanenkų muziejaus

Nacionalinis Bohdano ir Varvaros Chanenkų meno muziejus pristato garsiuosius Francisco Goyos ofortų ciklus „Kapričai“ ir „Karo baisumai“. Šiandien šie pernelyg atviri darbai suvokiami kaip ypač aktualūs. Menininkas parodė, kad blogis turi būti sustabdytas, net jei jis atrodo nekaltas, ir kaip baisiausią blogį vaizdavo karą.  

 

 Pagrindinė ciklo „Kapričai“ tema – blogis, kuris, nuolat keisdamas išvaizdą, valdo žmoniją. Žiaurumas skatina dar didesnį žiaurumą, ištvirkimas sunaikina visus, kurie prie jo priartėja, o teisėjai tampa ne ką geresni už teisiamuosius. Pirmuosiuose lakštuose Goya pavaizdavo kaukę – XVIII a. meno atributą, turėjusį sukurti lengvo žaismo, smagios paslapties pojūtį. Tačiau „Kapričuose“ maskaradas – ne šventė, o visiškas melas, triumfuojanti yda, vos pridengtas blogis.  

 

Antroje ciklo dalyje veikia šlykštūs velniško pasaulio atstovai. Kai kurie iš jų įkūnija tikras žmogaus ydas, o kiti neturi gyvenimiškų prototipų, perteikiančių visuotinio blogio idėją. Ciklo pabaiga dviprasmiška. Auštant demonai virsta žmonėmis, bet baimės dėl kitos nakties niekur nedingsta. Sunku įsivaizduoti, kad jų pasaulis bus malonus ir teisingas.      

 

Ciklas „Kapričai“ pradėtas pardavinėti 1799 m. vasario 6 d. Ypatingo visuomenės susidomėjimo ar pasipiktinimo jis nesukėlė: buvo užsakyti tik 27 komplektai. 1803 m. Goya padovanojo visus spausdintus lapus ir graviravimo lakštus Ispanijos karaliui Karoliui IV. 

 

Ciklas „Karo baisumai“ skirtas 1808–1814 m. Pirėnų karo įvykiams. Jo priežastimi tapo Napoleono ir Ispanijos karaliaus Karolio IV suplanuotas žygis į Portugaliją. Napoleonas įvedė prancūzų kariuomenę į Ispaniją, žinodamas, kad karalius neturi autoriteto, o išsilavinę žmonės kalba prancūziškai, žavisi prancūzų literatūra ir filosofija. Tikrasis jo tikslas buvo pasodinti į karališkąjį sostą savo brolį Juozapą.   

 

Napoleonas neketino kariauti, bet ispanai nenorėjo svetimšalių valdymo. Sukilimas prieš prancūzus greitai išplito visoje šalyje ir truko šešerius metus. Skirtingai nei dabar, kai barbariškumui priešinasi civilizacija, abi pusės kariavo be taisyklių, atmesdamos žmogiškumo ir moralės sampratą. 

 

Mirtis karaliauja visuose ciklo ofortuose, ji atima iš gyvųjų gailestingumą ir užuojautą. Goyos vaizduojama mirtis – baisi, beprasmė fizinės egzistencijos pabaiga, o ne kilni herojaus mirtis kaip žingsnis į nemirtingumą ir amžiną šlovę. Atskira ciklo dalis pasakoja apie 1811–1812 metų badą Ispanijoje. Menininkas išgyveno tą baisų laiką sostinėje, kur badas buvo stipriausias.  

 

Paskutiniuose ciklo lakštuose vaizduojamas pokario gyvenimas, kai karalius Ferdinandas VII panaikino prancūzų priimtą liberalią konstituciją, paleido parlamentą ir pradėjo represijas prieš laisvamanius.   

 

Vienintelį spausdintą autorinį egzempliorių Goya padovanojo savo draugui Seanui Bermudezui. Pirmą kartą jį išspausdino San Fernando karališkoji akademija 1863 m., jau po menininko mirties. Iki 1937 m. autoriniai lakštai sulaukė dar penkių pakartotinių leidimų. 

 

Abi serijas muziejus įsigijo 1941 m. iš privataus asmens. Naujausi technologiniai tyrimai patvirtina, kad graviūros buvo spausdintos iš autorinių lakštų XIX a. pabaigoje–XX a. pradžioje. 

 

 

Organizatoriai: Lietuvos nacionalinis dailės muziejus, Nacionalinis Bohdano ir Varvaros Chanenkų dailės muziejus
Projekto vadovai: dr. Arūnas Gelūnas, Julija Vaganova
Kuratoriai: Anfisa Dorošenko, Olha Hončarenko, Skaistis Mikulionis, Olena Šostak
Parodos koordinatoriai: Skaistė Marčienė, Aurelija Malinauskaitė
Parodos architektas Jurgis Dagelis
Parodos dizaineriai: Loreta Uzdraitė, Marius Žalneravičius
Parodą globoja: Lietuvos Respublikos kultūros ministras Simonas Kairys, Kyjivo miesto valstybės administracijos Kultūros departamentas
Partneriai: Lietuvos Respublikos ambasada Ukrainoje, Lietuvos Respublikos ambasada Lenkijos Respublikoje, Ukrainos ambasada Lietuvos Respublikoje, Lietuvos šaulių sąjunga, Lietuvos šaulių sąjunga Ukrainoje, Lietuvos Respublikos kariuomenė, Lietuvos Respublikos muitinė, Ukrainos patrulinė policija, Lietuvos policija
Generalinis rėmėjas AAS „BTA Baltic Insurance Company“
Rėmėjai:  „Kunigaikščių Ostrogiškių karūna“ fondo steigėjas, Lietuvos Respublikos garbės konsulas Luhansko srityje Robertas Gabulas, „AD REM Group“,  UAB „Heat Transfer Company“, Jono Karolio Chodkevičiaus labdaros ir paramos fondas, „Chef the Viking“

Liepų g. 33, LT-92145 Klaipėda
Tel. +370 46 410 412
domsaicio.galerija@lndm.lt

Taip pat žiūrėkite

Galerija

Ar ji prisikels? Parodos atidarymo akimirkos. Fot. Andrius Kasmočius

Parodos atidarymas

Prano Domšaičio galerija kviečia pamatyti grafikos meistrų šedevrus iš Ukrainos muziejų