Sutrikus tai tampa apčiuopiama. Infrastruktūros ir solidarumai už posovietinės būklės

2023 m. kovo 31 d. – birželio 18 d.

Nomeda and Gediminas Urbonas. Družba. 2003 – dabar. Instaliacija. Grafinis dizainas sukurtas bendradarbiaujant su Gaile Pranckūnaite ir Mareku Voida (2018 m.). Architektūra sukurta bendradarbiaujant su Jurga Daubaraite ir Jonu Žukausku. Vaizdas: Urbonas Studio

Nacionalinėje dailės galerijoje Vilniuje veikia tarptautinė paroda „Sutrikus tai tampa apčiuopiama. Infrastruktūros ir solidarumai už posovietinės būklės“. Joje pristatomi Ukrainos, Baltarusijos, Sakartvelo, Kazachstano, Lietuvos, Latvijos, Lenkijos šiuolaikinių menininkų kūriniai. 

 

Daugiau nei metus trunkantis karas Ukrainoje, nuo 2020-ųjų vykdomos represijos prieš protestuotojus Baltarusijoje, pastarojo meto masiniai protestai Kazachstane ir Sakartvele žymi svarbius politinius ir socialinius posovietinio regiono procesus. Šias šalis vienija ne tik bendra praeitis ir gyvenimas nuolat jaučiant Rusijos įtaką, bet ir ten išlikusi, kadaise sovietinei karo, gavybos, technologijų ir kitokio pobūdžio pramonei skirta infrastruktūra. Ant senųjų gamyklų, kasyklų, mokslo centrų, karinių bazių griuvėsių šiandien kuriasi šiuolaikinė informacinių technologijų (IT) ir gamybos pramonė. Praeityje skirta Sovietų Sąjungos galiai auginti, šiandien ši infrastruktūra funkcionuoja pagal kapitalistinius principus, tačiau taip pat yra veikiama kolonijinių santykių su Rusija, neproporcingo išteklių, pigios darbo jėgos naudojimo ir kitų ekonominių, socialinių įtampų.

 

Kaip posovietinių šalių visuomenės šiandien gali pasitelkti šiuolaikines technologijas ir senąsias infrastruktūras ir kurti naujas ekonomines, socialines vizijas, peržengiančias posovietinę praeitį?

 

Nacionalinėje dailės galerijoje atidaroma tarptautinė paroda „Sutrikus tai tampa apčiuopiama. Infrastruktūros ir solidarumai už posovietinės būklės“ kvies šį klausimą apmąstyti per Ukrainos, Baltarusijos, Sakartvelo, Kazachstano, Lenkijos, Latvijos ir Lietuvos menininkų kūrinius.

 

Parodos idėjos autoriai, baltarusių kilmės kuratoriai Antonina Stebur ir Aleksei Borisionok sako, kad „atrakinti“ šioje parodoje pristatomas temas ir kūrinius padeda sutrikdymo ir pertrūkio sampratos. Tokios infrastruktūros kaip geležinkeliai, dujotiekiai, interneto šviesolaidžiai, „Telegram“ kanalai, vaizdo stebėjimo sistemos mūsų gyvenime lieka neapčiuopiami, o jas esant dažniausiai pajaučiame tik įvykus gedimui ar pertrūkiams. Todėl parodos pavadinimas ir nurodo į procesą, kai trikdžio metu infrastruktūros egzistavimas ne tik tampa akivaizdus, bet ir išryškina joje sutelktą politinę galią.

 

Giorgi Gago Gagoshidze ir Teklos Aslanishvili video instaliacija Pragaro akmuo, 2020. Nuotrauka © n.b.k. / Jens Ziehe, 2022

 

Parodos dalyviai: Tekla Aslanishvili ir Giorgi Gago Gagoshidze, Mariyam Medet, Yevgenia Belorusets, eeefff, Anna Engelhardt, fantastic little splash, Uladzimir Hramovich, The Museum of Stones redakcinis kolektyvas, Oleksiy Radynski, Alicja Rogalska, Sabīne Šnē, Nomeda ir Gediminas Urbonai, XYANA

Parodos architektė Gabrielė Černiavskaja

Grafikos dizaineris Valentin Duduk.

Projektą finansuoja Lietuvos kultūros taryba

Parodos partneris Europos humanitarinis universitetas (EHU)

Rėmėjai: Goetheʼės institutas, „Exterus“, „Fundermax“, „Hostinger“, „Funky Beans“

Informacinis rėmėjas  „Artnews.lt“

Konstitucijos pr. 22, LT-08105 Vilnius
www.ndg.lt