Šedevro kambarys. Franso Halso evangelistai iš Odesos Vakarų ir Rytų dailės muziejaus kolekcijos

 

Frans Hals. Šv. Lukas. Apie 1625. Drobė, aliejus. Odesos Vakarų ir Rytų meno muziejus
Frans Hals. Šv. Matas. Apie 1625. Drobė, aliejus. Odesos Vakarų ir Rytų meno muziejus

 

Įsivaizduokite, kad turite galimybę pabendrauti su be galo įdomiu, spalvingos patirties ir unikalaus išsilavinimo žmogumi, bet šiam susitikimui teturite… dvylika sekundžių. Per šį laiką jis arba ji turi spėti prisistatyti, papasakoti apie save, o svarbiausia – turite užmegzti įmanomai gilų ryšį.

 

Ar suspėtumėte?

 

„Mano vardas Fransas, esu tapytojas, kilęs iš Antverpeno, bet man labai patinka Harlemas ir jo žmo…“, ir čia komunikacija turi nutrūkti. Kokia frustruojanti patirtis ir kokia be galo keista, atrodytų, iš piršto laužta padėtis!

 

Bet tokia situacija nėra visiškas fantazijos vaisius. Sociologų atliktas tyrimas parodė, kad muziejų parodų lankytojai prie vieno kūrinio praleidžia vidutiniškai 12–15 sekundžių. Vos 2–3 sekundės skiriamos „užmesti akį“ į patį kūrinį, o dar apie 10 – greitai patyrinėti jo etiketės turinį – autorius, pavadinimas, atlikimo technika, valstybė, metai. Na, labiau patikusiam kūriniui gal ir skiriama kiek daugiau laiko – kokios 20–30 sekundžių. Su kolegomis esame matę atvejų, kai puikių Baroko epochos kūrinių pilnoje salėje lankytojai tiesiog skrieja per ekspozicijas – įlekia, skubriai apsidairo ir bėga toliau. Ne vienam kūriniui, o vienai salei skiria vos 30 sekundžių!

 

Bėgimas yra tarsi mūsų epochos likimas – apie „šių dienų pasibaidžiusį pasaulį“ anglų sociologas Anthony Giddensas perspėjo dar praėjusio tūkstantmečio pabaigoje, nors tuomet dar nebūta nei išmaniųjų įrenginių, nei socialinių tinklų. Ar įmanoma liautis bėgus ir skrolinus netgi tada, kai sustoti atrodo absoliučiai būtina?

 

Fot. Gintarė Grigėnaitė

Lietuvos nacionalinis dailės muziejus jums, mieli lankytojai, siūlo unikalią galimybę susitikti su meno kūriniu ypatingomis sąlygomis – tam tikslui ilgai ir kruopščiai didelės kūrybinės komandos kurtame Šedevro kambaryje (jį iš pradžių net vadinome „Vieno meno kūrinio teatru“), kuriame meno kūrinys turės galimybę asmeniškai vienam lankytojui ar lankytojai tarsi aktorius surengti savo prisistatymą ir pasirodymą. Švelniai paimti mielą lankytoją už rankos ir pasivadinti iš dūzgiančios rūpesčių ir niekad nesibaigiančių kasdienių užduočių gatvės, iš blogų ir bauginančių naujienų erdvės į lėto ir ramaus tempo, bet turiningą, intelektualią ir šiek tiek magišką meno patyrimo erdvę. Tokios muziejų erdvės nėra niekur pasaulyje, tai visiškai lietuviškos kūrybos vaisius. Kad išlaikytume paslaptį ir netikėtumo aspektą, nepasakosime, kas jūsų laukia Šedevro kambaryje, bet neabejojame – patirtis bus nepamirštama.

 

Pirmajam šedevro pristatymui kandidatūrą pateikė tarsi pats likimas – tai vienas garsiausių visų laikų tapytojų, Nyderlandų „aukso amžiaus“ genijų Fransas Halsas ir jo evangelistai. Šiuos kūrinius jau seniai ketinome pasiskolinti iš mielų Odesos Vakarų ir Rytų meno muziejaus kolegų, tačiau prasidėjusi Rusijos agresija prieš Ukrainą viską pakeitė – kūrinius jau ne skolinomės, o tiesiog evakavome iš karo teritorijos. Esame be galo dėkingi, kad muziejaus direktorius Ihoris Poronykas ir jo kolegos pasitikėjo mumis ir patikėjo neįkainojamus šedevrus mūsų muziejaus laikinai globai. Sykiu tai tapo unikalia proga Lietuvos visuomenei ir Lietuvą aplankantiems svečiams iš visiškai arti ir vienumoje susitikti su Franso Halso, vieno geriausių visų laikų portretistų, kūriniais.

 

Trumpam sustokite. Jūsų laukia svarbi patirtis.

Lietuvos nacionalinio dailės muziejaus generalinis direktorius

dr. Arūnas Gelūnas

Vilniaus g. 24, LT-01402 Vilnius
+370 5 250 5824
radvilu.rumai@lndm.lt

Taip pat žiūrėkite

Pranešimas

Frans Hals Evangelist Luke and Evangelist Matthew. fragments

LNDM Radvilų rūmų dailės muziejus atvers Šedevro kambarį: lankytojai vienumoje susitiks su Franso Halso paveikslais 

Parodos atidarymas

LNDM Radvilų rūmų dailės muziejus kviečia lankytojus individualiai susitikti su Franso Halso tapybos šedevrais