Petras Kalpokas. Gamtos vizijos. Etiudai ir akvarelės

2020 m. rugpjūčio 1 d. – spalio 11 d.

Petras Kalpokas. Gluosnis prie upės. Apie 1930. Drobė, aliejus. Lietuvos nacionalinis dailės muziejus

Nacionalinės dailės galerijos 5–oje salėje (III aukštas) nuo rugpjūčio 1 d. veikia Petro Kalpoko etiudų ir akvarelių paroda. Ši paroda papildo dvi kitas ekspozicijas: M. K. Čiurlionio dailės muziejuje Kaune veikiančią parodą „Petras Kalpokas ir aplinka“ ir baltiško simbolizmo ekspoziciją „Laukinės sielos“ NDG.

 

Petras Kalpokas (1980–1945) – vienas žymiausių XX a. pirmosios pusės lietuvių tapytojų, pedagogas, freskų kūrėjas, scenografas. Jo pirmieji mokytojai – latvių tapytojai V. Purvytis ir J. Valteris, o subrandino kūrėją moderni Antono Ažbės mokykla ir Miuncheno aplinka, kur buvo puoselėjamas impresionizmas ir jugendo stilius. Iš parodos darbų daugiau nei pusė sukurti iki sugrįžtant į Lietuvą (1920), gyvenant užsienyje: Vokietijoje, Latvijoje, Šveicarijoje, Italijoje.

 

Etiudai Kalpokui buvo svarbi kūrybinio proceso dalis. Tai ne eskizai, o savarankiški kūriniai – meninė minties reiškimo forma. Dailininkas pats labai vertino etiudus ir eksponuodavo juos parodose greta paveikslų. 1928 metų Kalpoko kūrybos parodoje etiudai sudarė net trečdalį tapybos ekspozicijos. Pasirašinėdavo tik geriausius, jo požiūriu labiausiai pavykusius. Kartais etiudai meniškai įspūdingesni už paveikslus, praradusius betarpišką emocionalumą ir vaizdo įtaigą. Etiudų svarbą Kalpokas suvokė dar studijų metais, kai pradėjo tapyti paveikslus pagal atsivežtus iš Lietuvos eskizus.

 

Etiuduose atsispindi impresionizmo pamokos ir simbolistinė jugendo stiliaus dvasia (gamtos kultas, jos būsenų dinamika, augalijos gyvybingumas, dangaus, upelio, medžių, pamiškės paslaptingumas). Kūrybai įtaką darė ir artima pažintis su būsima žmona vegane Elizabeta Švarc, lankymasis Monte Verità (Tiesos kalno) kolonijoje, kur viešpatavo natūralios gamtos dievinimas, pabėgus nuo civilizacijos ten, kur gali pajusti amžiną dangaus ir žemės vienybę. Šioje vegetarų ir teosofijos mokymo aplinkoje, kur buvo skelbiamos laisvos meilės, laisvo šokio, naujõs reformuotos visuomenės idėjos, sustiprėjo dailininko žavėjimasis gamtos būsenų akimirkomis, dvasingumo ir gilesnės prasmės siekis.

 

 

 

Paroda veiks iki 2020 m. spalio 11 d.

 

 

 

 

 

Parodos kuratorė Nijolė Tumėnienė.

 

Parodos architektas Mindaugas Reklaitis.

 

Organizatoriai: Lietuvos nacionalinis dailės muziejus, Nacionalinė dailės galerija.

 

Partneris – Nacionalinis M. K. Čiurlionio dailės muziejus.

 

Rėmėjai: „Exterus“, Fundermax.

 

Projektą finansuoja Lietuvos kultūros taryba.

 

 

Atvykus į muziejų privaloma dėvėti apsauginę kaukę, išlaikyti ne mažesnį nei 1 metro atstumą nuo kitų asmenų, atkreipti dėmesį į ant grindų esančias informacines linijas, atsižvelgti į muziejaus darbuotojų prašymus, laikysis kosėjimo ir čiaudėjimo etiketo. Taip pat, esant galimybei, už muziejaus bilietą ir kitas paslaugas atsiskaityti banko kortele.

 

Konstitucijos pr. 22, LT-08105 Vilnius
www.ndg.lt