Afrikos veidas. Nematytos Prano Domšaičio (1880–1965) pastelės

Iki gegužės 23 d.

Pranas Domšaitis. Mergaitės portretas. 1952-1953

Parodoje „Afrikos veidas. Nematytos Prano Domšaičio (1880–1965) pastelės“ eksponuojami 46 kūriniai iš Lietuvos nacionaliniame dailės muziejuje saugomo tapytojo ekspresionisto P. Domšaičio kūrybos rinkinio. Tai vėlyvuoju kūrybos laikotarpiu, XX a. 5–7 dešimtmečiais, pastelės technika sukurti Pietų Afrikos peizažai, figūrinės kompozicijos ir portretai. Didžioji pastelių dalis rodoma pirmą kartą, vos kelios buvo eksponuotos P. Domšaičio tapybos parodoje, kuri  2016 m. vyko  Vytauto Kasiulio dailės muziejuje Vilniuje.

 

P. Domšaičio kūrybos rinkinyje, kurį Lietuvai padovanojo ir Lietuvos nacionaliniam dailės muziejui saugoti perdavė JAV veikiantis Lietuvių fondas, yra 665 kūriniai. Didžiausią rinkinio dalį sudaro aliejinė tapyba (354 vnt.), tačiau jame yra ir pastelių – net 167 (likusi rinkinio dalis – akvarelės, estampai, piešiniai ir eskizai).

 

Praėjusio amžiaus 2 dešimtmetį, pačioje kūrybinio kelio pradžioje, iš Mažosios Lietuvos kilęs dailininkas P. Domšaitis ėmė garsėti Berlyno meno scenoje. Meno kritikos dėmesį pirmiausia patraukė jo aliejiniai paveikslai, neliko nepastebėtos ir technikos požiūriu patrauklios, laisvai nulietos akvarelės. Iki Antrojo pasaulinio karo dailininkas akvarele nutapė nemažai gėlių natiurmotų, peizažų, kompozicijų su ekspresionistų pamėgto moters akto gamtoje motyvu.

 

Su pastelės technika P. Domšaitis pirmą kartą susidūrė 1907–1910 m., studijuodamas Karaliaučiaus dailės akademijoje. Pastelę itin mėgo ir savo studentus ragino ja kurti jo mokytojas profesorius Ludwigas Dettmannas. Rimčiau pastelės techniką P. Domšaitis išbandė tik XX a. 3 dešimtmečio viduryje, keliaudamas po Balkanų pusiasalį, ir iš karto įvertino greitą darbo procesą, tinkantį gamtoje, etiudams iš natūros, portretų studijoms. Jį patraukė galimybė derinti piešinį ir tapybą, linijas ir spalvines dėmes, trinant pirštais sujungti jas ir išgauti naujus atspalvius. Subtilūs ir sodrūs tonai, viena kitą dengiančios spalvos, matinis vaizdo paviršius, efemeriška trupančių, byrančių kreidelių materija ir vaizdo lengvumas buvo labai patrauklūs.

 

Nuo to laiko akvarelę kelioniniame dailininko krepšyje pakeitė pastelė. Šia technika atlikti darbai yra vertinga jo kūrybos dalis. Daugiausiai pastelių P. Domšaitis sukūrė gyvendamas Pietų Afrikos Respublikoje, į kurią iš Europos persikėlė 1949 m. Keliaudamas po šalies provincijas, dailininkas plenere tapydavo aliejiniais dažais, bet dar dažniau piešė pastele. Dauguma P. Domšaičio pastelinių kompozicijų nenusileidžia aliejinės tapybos paveikslams, o pastele piešti portretai net lenkia juos įtaigumu.

 

Pranas Domšaitis. Kentanis (Transkėjus). 1955-01-13

Parodą papildo informaciniai tekstai, kuriuose aptariamos eksponuojamų kūrinių grupės – portretai, peizažai, afrikiečių kasdienio gyvenimo scenos, pasakojama apie P. Domšaičio pažintines kelionės po šalį, jo domėjimąsi vietinių gyventojų buitimi, Pietų Afrikos Respublikos meno aplinką, kurioje iš Europos po Antrojo pasaulinio karo atvykęs tapytojas ekspresionistas greitai ir ilgam įsitvirtino. Taip pat eksponuojami personalinių parodų, kurias rengė dailininkas, katalogai,  leidiniai apie P. Domšaitį, kita gausi informacinė vaizdinė medžiaga.

 

 

 

Paroda skiriama 140-osioms P. Domšaičio gimimo metinėms.

 

 

Kristina Jokubavičienė

 

Lauksime muziejuje lankytojų, kurie pasiruošę nuolat dėvėti apsauginę kaukę, išlaikyti ne mažesnį nei 2 metrų atstumą nuo kitų asmenų, atkreips dėmesį į ant grindų esančias informacines linijas, atsižvelgs į muziejaus darbuotojų prašymus, laikysis kosėjimo ir čiaudėjimo etiketo. Taip pat, esant galimybei, už muziejaus bilietą ir kitas paslaugas atsiskaitys banko kortele.

Liepų g. 33, LT-92145 Klaipėda
Tel. +370 46 410 412
domsaicio.galerija@lndm.lt

Taip pat žiūrėkite

Galerija

Afrikos veidas